پاک اندیش

اندیشه های اسلامی و انقلابی

پاک اندیش

اندیشه های اسلامی و انقلابی

هرکه برای مردم زحمت میکشه ، خدا خیرش بدهد، خدا سلامتی بده

به گزارش جهان، یک سال پیش که لیست اعضای کابینه دولت حسن روحانی اعلام شد، بین آن همه وزیر نام آشنای مسن، یک اسم کمتر معروف از نظر اجرایی هم وجود داشت: دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی که برای وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی معرفی شده بود.

آن موقع هرچقدر هم به موتورهای جستجوگر اینترنتی فشار می‌آوردیم نمی توانستیم سابقه اجرایی مهم‌تر از موسس مجموعه چشم پزشکی نور و یا رئیس دانشکده دانشگاه علوم پزشکی ایران پیدا کنیم!... برای ما شاید حضور شخصیتی کم سابقه، در آن جمع خیلی خیلی پرسابقه و بازنشسته، عجیب و غریب می آمد!.... آن هم برای وزارتخانه مهم و تاثیرگذاری چون وزارت بهداشت و درمان.

امروز اما بررسی نقاط قوت و ضعف دولت ما را به نتایج جدیدی می‌رساند. بی شک اگر بخواهیم کارنامه دولت یازدهم را منصفانه تجزیه و تحلیل کنیم، اقدامات وزارت بهداشت جزو روشن‌ترین نقاط این کارنامه خواهد بود.

قاضی زاده هاشمی در این یکسال نشان داد که اهل حاشیه سازی نیست. مصاحبه‌های جنجالی نمی کند. وزارتخانه متبوعش نیز حاشیه را به جای متن ننشاند و دچار سیاست زدگی نشد.

عامه مردم امروز تصویر خوبی از عملکرد وزارت بهداشت در ذهن دارند. لذا مشی مدیریتی این وزارتخانه می‌تواند الگوی مناسبی باشد برای سایر دستگاه‌های دولتی تا به جای جار و جنجال های بیهوده و پرداختن به حواشی نامربوط، به فکر خدمت رسانی و راضی نگه داشتن خلق باشند.

اما با کدام مستندات وزارت بهداشت را وزارتخانه موفق دولت یازدهم می دانیم؟

اقدامات و عملکرد یک ساله ی وزیر بهداشت

بازگرداندن آرامش به بازار دارو

وزیر بهداشت معتقد است که مهمترین اقدام دولت در این یک سال، بازگرداندن آرامش به بازار دارویی کشور است؛ چیزی که شواهد هم به آن اذعان دارند.

کاهش هزینه های بستری
 
یکی از بندهای طرح تحول سلامت، کاهش دادن هزینه های بستری در راستای برقراری عدالت بود. طبق اعلام معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با اجرای طرح تحول سلامت در حوزه درمان، هزینه های پرداختی مردم در بخش بستری بیمارستان های دولتی از ۳۷ درصد به ۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

نوسازی هتلینگ بیمارستان‌ها

یکی از برنامه های وزارت بهداشت، نوسازی بیمارستان ها بود که این اتفاق تا حدی افتاده و قرار است تمامی بیمارستان ها تا پایان سال نوسازی شوند.

ورود ۳۰۰۰ متخصص به طرح ماندگاری مناطق محروم
 
به گفته معاون وزیر بهداشت، در طرح ماندگاری پزشکان در مناطق محروم تا کنون سه هزار پزشک متخصص وارد این طرح شده‌اند و به دنبال حمایت‌هایی که از آنها صورت می‌گیرد، زمان اقامت‌شان در شهرهای محروم افزایش خواهد یافت. بیش از ۷۰۰ متخصص در بیمارستان‌های ۶۴ تخته و بالاتر مقیم شدند. 

افزایش پنج درصدی زایمان طبیعی

در برنامه ترویج زایمان طبیعی نیز توفیقی که در سه ماهه اول استقرار طرح حاصل شده آن است که زایمان طبیعی در مقابل زایمان سزارین به میزان پنج درصد افزایش یافته است و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم به هدف برنامه یعنی افزایش ۱۰ درصدی زایمان طبیعی دست یابیم.

افزایش بالای تعداد سزارین در کشور باعث شد وزارت بهداشت گامی در جهت تسهیل زایمان طبیعی بردارد. وزارت بهداشت از ۱۵ زایمان طبیعی در کشور را رایگان اعلام کرد.

تقویت و توسعه آموزش پزشکی

این بخش که یکی از وسیع ترین فعالیت های وزارت بهداشت در حوزه آموزش پزشکی است شامل بندهای زیر می شود:

نظام‌مند کردن فعالیت‌های ارزشیابی آموزش علوم پزشکی در راستای ارتقای کیفی نظام‌ آموزشی کشور و تعیین و تبیین رشته/ مقاطع مورد نیاز نظام آموزش عالی سلامت تا ۱۴۰۴

ابلاغ اجرای سند گسترش جغرافیایی آموزش عالی سلامت و همچنین ارزیابی شرایط مناطق مختلف به منظور بومی­سازی برای دانشکده­های داروسازی با توجه به منطقه جغرافیایی تحت پوشش

تدوین فرایند و تصویب اساسنامه به منظور ساماندهی مراکز آموزش های آزاد گروه پزشکی و برنامه­ریزی اجرایی برای ایجاد کارپوشه الکترونیک برای تمام دستیاران تخصصی و فوق تخصصی

تدوین سیاست­های کلی آموزش پزشکی کشور که در خصوص برخی از این سیاست­ها، همچون؛ نظام آموزش پزشکی­ پاسخگو، ارتقای کیفی نظام آموزشی و جلوگیری از توسعه بی­قواره و کمّی آموزش­پزشکی و جلوگیری از ریزکردن بیش از حد تخصص­ها و اصلاح روند تربیت نیروی متخصص، اقدامات عملی نیز صورت گرفته است.

انعقاد تفاهم­نامه همکاری در آموزش­های علوم پزشکی مابین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حوزه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی

تشکیل مجمع دانشکده­های پزشکی به عنوان مجمع مشورتی و تدوین نسخه نهایی سند «راهبرد گسترش جغرافیایی آموزش عالی سلامت» و سند «رشته و مقاطع اولویت­دار مورد نیاز نظام سلامت»

برگزاری ۱۲ آزمون مختلف گروه علوم پزشکی، برگزاری آزمون ملی دانش آموختگان خارج از کشور در رشته دندانپزشکی، اصلاح نحوة برگزاری پذیرش دستیار فوق­تخصصی و ایجاد و راه­اندازی چندین دوره­ میان­رشته­ای و تهیه و تنظیم دروس و ضرایب درسی هر رشته و ارزشیابی و اعمال مصوبات جدید در مورد تمام رشته­ ها۴۵۴

با این که هنوز بندهایی از طرح تحول سلامت به طور کامل اجرا نشده و برنامه هایی مثل اجرای برنامه پزشک خانواده، پدیده زیرمیزی، مشکلات پرستاران و بهورزان و ... در دستور کار است و به جایی نرسیده، اما در کل می توان به عملکرد وزیر بهداشت نمره ای بالا داد طوری که شاید بشود لقب بهترین وزیر دولت روحانی در یک سال گذشته را به قاضی زاده هاشمی اعطا کرد.
منبع: خبرگزاری دانشجو
 لینک دیگر http://ayaronline.ir/1393/06/78860.html

نظرات 3 + ارسال نظر
روح الله شنبه 23 اسفند 1393 ساعت 00:19

نکته جالب اینکه وقتی ایشون خوزستان رفت، سایتای اصولگرا و پایداری به شدت پوشش دادن این خبرو و به نوعی از ابتکار انتقام گرفتن....اما وقتی پس از حادثه شیراز به دیدار مطهری رفت هیچ خبری در خبرگزاری فارس ازشون ندیدم.....
البته همین تناقضات در جناح دیگه هم دیده میشه و افسوسش برای ما باقی میمونه از این همه سیاسی بازی

روح الله چهارشنبه 20 اسفند 1393 ساعت 01:44

بله ایشان علی الظاهر موفق بوده اند.خدا خیرشان بدهد...
من یه سوالی برا خودم پیش اومده...سینا اگه تو بودی چیکار میکردی؟ من و یک دانشجوی دیگه مسئول سایتیم و همیشه باید یکیمون تو سایت شبا یک ساعت باشه.ما اومدیم بین خودمون تقسیم کار کردیم روزای زوج من فرد اون دوستم.من کار خودمو به نحو احسن انجام میدم ولی دوستم روزای فرد اونم یه خط در یمون میره. نتیجه نرفتن انجام نشدن کار دانشجوهاس . به نظرت من چیکار کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من اون موقع خودم کار دارم. (باید تالفنی با عیال صحبت کنم)

نمی دونم
فک کنم تقسیم کاری که می کنین ، مسئولیت به عهده تو نیست.
تو که نمی تونی بیشتر از وظیفه که نصف زمان هست ، بیشتر اونجا باشی، مگر اینکه بخای لطف کنی به دانشجویها
مثلا می تونی بهش بگی ، زمانهای که نمی تونه بره ، باهات هماهنگ کنه، تو بری بجاش ، ولی یه وقت دیگه اون به جای تو بره تلفنتو کارتو اون موقع انجام بدی

ولی این که کارای دانشجوها می مونه، یه راه اینکه با اون شخص اتمام حجت کنی دوستانه محترمانه بگی که مسئولیتی که برعهده داری رو کامل انجام بده، اگر نمی تونه انجام بده ، یه شخصه دیگه به اش بیاد

ُسینا سه‌شنبه 19 اسفند 1393 ساعت 19:37

مهمترین قضیه
سهم بیمار روستایی 5% و بیمه شهری 10% از کل هزینه درمان شده ،
خیلی خوبه
خیلی عالی
یعنی میشه گفت اونایی که بهونه میارن، شرایط کشور بده ، نمیشه کار کرد
واقعا هرکی در جایی که هست وظیفه خودش رو به خوبی انجام بده
کشور میشه گلستون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد