پاک اندیش

اندیشه های اسلامی و انقلابی

پاک اندیش

اندیشه های اسلامی و انقلابی

سال نو


دوستان عزیز، ان شاء الله سال پر خیر و برکتی داشته باشید

با آرزوی سلامتی 


و سلام بر حضرت فاطمه (س) 

هرکه برای مردم زحمت میکشه ، خدا خیرش بدهد، خدا سلامتی بده

به گزارش جهان، یک سال پیش که لیست اعضای کابینه دولت حسن روحانی اعلام شد، بین آن همه وزیر نام آشنای مسن، یک اسم کمتر معروف از نظر اجرایی هم وجود داشت: دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی که برای وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی معرفی شده بود.

آن موقع هرچقدر هم به موتورهای جستجوگر اینترنتی فشار می‌آوردیم نمی توانستیم سابقه اجرایی مهم‌تر از موسس مجموعه چشم پزشکی نور و یا رئیس دانشکده دانشگاه علوم پزشکی ایران پیدا کنیم!... برای ما شاید حضور شخصیتی کم سابقه، در آن جمع خیلی خیلی پرسابقه و بازنشسته، عجیب و غریب می آمد!.... آن هم برای وزارتخانه مهم و تاثیرگذاری چون وزارت بهداشت و درمان.

امروز اما بررسی نقاط قوت و ضعف دولت ما را به نتایج جدیدی می‌رساند. بی شک اگر بخواهیم کارنامه دولت یازدهم را منصفانه تجزیه و تحلیل کنیم، اقدامات وزارت بهداشت جزو روشن‌ترین نقاط این کارنامه خواهد بود.

قاضی زاده هاشمی در این یکسال نشان داد که اهل حاشیه سازی نیست. مصاحبه‌های جنجالی نمی کند. وزارتخانه متبوعش نیز حاشیه را به جای متن ننشاند و دچار سیاست زدگی نشد.

عامه مردم امروز تصویر خوبی از عملکرد وزارت بهداشت در ذهن دارند. لذا مشی مدیریتی این وزارتخانه می‌تواند الگوی مناسبی باشد برای سایر دستگاه‌های دولتی تا به جای جار و جنجال های بیهوده و پرداختن به حواشی نامربوط، به فکر خدمت رسانی و راضی نگه داشتن خلق باشند.

اما با کدام مستندات وزارت بهداشت را وزارتخانه موفق دولت یازدهم می دانیم؟

اقدامات و عملکرد یک ساله ی وزیر بهداشت

بازگرداندن آرامش به بازار دارو

وزیر بهداشت معتقد است که مهمترین اقدام دولت در این یک سال، بازگرداندن آرامش به بازار دارویی کشور است؛ چیزی که شواهد هم به آن اذعان دارند.

کاهش هزینه های بستری
 
یکی از بندهای طرح تحول سلامت، کاهش دادن هزینه های بستری در راستای برقراری عدالت بود. طبق اعلام معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با اجرای طرح تحول سلامت در حوزه درمان، هزینه های پرداختی مردم در بخش بستری بیمارستان های دولتی از ۳۷ درصد به ۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

نوسازی هتلینگ بیمارستان‌ها

یکی از برنامه های وزارت بهداشت، نوسازی بیمارستان ها بود که این اتفاق تا حدی افتاده و قرار است تمامی بیمارستان ها تا پایان سال نوسازی شوند.

ورود ۳۰۰۰ متخصص به طرح ماندگاری مناطق محروم
ادامه مطلب ...

مردی که فقط رنجدیده ها را استخدام می کند...

کارخانجاتی که علیرضا نبی، ‌بانی راه‌اندازی‌اش بوده، حالا صادرکننده زیتون ایرانی به دنیاست که خودش این موفقیت را ربط می‌دهد به همت آدم‌هایی رنج کشیده که با معجزه محبت و احترام، خود را سرباز وطن می‌دانند.

 

همکاران او در این کارخانه‌ها، زنان سرپرست خانوار با هزار و یک داستان غم‌انگیزند و همچنین زندانیان آزاد شده با برگه سوءپیشینه‌ای در مشت که همه را می‌ترساند و فراری می‌دهد. قصه انگیزه‌های این کارآفرین و مکانیسم حمایتی‌اش از آدم‌های رنج کشیده این سرزمین شنیدنی است و البته برنامه‌های بلند نظرانه او برای راه‌اندازی کسب و کاری مشابه در سراسر ایران

ادامه مطلب ...

آموزش زبان

jeopardaize relations between Israel and the US
به خطر افتادن روابط اسرائیل و ابالات متحده
On Tuesday morning
اهمیت ساختار
future of Israel is imperiled by a pending"bad deal"with iran.
آینده اسرائیل به جهت یک توافق بد درازمدت با ایران به خطر افتاده
Netanyahu has opposed any deal with Iran that does not dismantle its uranium-enrichment program and insisted that economic sanctions should be stiffened, not lifted. Kerry and his negotiators have said such a deal is impossible
نتانیاهو با هر توافقی که برنامه غنی سازی را بی مصرف نکند،مخالف است و اصرار دارد تحریم های اقتصادی سفت وسخت باشند نه اینکه رفع شوند .کری و مذاکره کنندگان گفته اند،چنین توافقی ناممکن است.
"The president has been clear that now is not the time for Congress to pass additional legislation on Iran," National Security Council spokeswoman Bernadette Meehan told the The Hill. "If this bill is sent to the president, he will veto it

The Obama administration is working toward a March 31 deadline to nail down a framework with Iran on its nuclear program
اهمیت ساختار
In light of Obama's veto threat Saturday, Senate Foreign Relations Committee Chair Bob Corkertold Reuters it was "disappointing that the president feels he is the only one who speaks for the citizens of our country
با توجه به تهدید وتوی اوباما، رئیس کمیته روابط خارجی سنا به رویترز گفت:این ناامید کننده است که پرزیدنت اوباما احساس می کند که وی تنها کسی است که برای شهروندان کشور ما صحبت می کند.
The White House considers the Israeli leader’s address to Congress partisan meddling intended to sink a potential nuclear deal with Iran. Democrats complain it is another example of Netanyahu’s undisguised preference for Republicans, and many plan to boycott. Netanyahu is speaking at the invitation of the Republican-led Congress.
 
نقل از
http://www.washingtonpost.com/
ادامه دارد






لولا ... انسانیت ممنوع

به نام خدا

انسان به طبیعت خود انسان هلوع و کم طاقتی است. به نحوی که با کوچکترین تغییر و وقوع حوادث ناخوشایند بر او، ناله و بی‌تابی می‌کند و با وقوع حوادث خیر و گوارا با نفس او، خوشحالی و احساس رضایت می‌کند. بیشتر انسان‌ها در هنگام مواجهه با حوادث گوارا، دیگران را از رسیدن به آن منع می‌کند. برخی از انسان‌ها از سر دلسوزی و همدردی با دیگران، خوبی‌ها را با دیگران تقسیم می‌کنند ولی همین افراد در اموری برای رسیدن به منفعت بیشتر، از رسیدن منفعت به دیگران جلوگیری می‌کنند. در نهایت انسان سعی می‌کند تا شخص خود را از بدی‌ها دور کند و خوبی‌ها را به سمت خود حتی با منع دیگران، نزدیک کند. انسانی که برای رسیدن به خواسته های خود از اموال دیگران که حق او نیست بهره می‌برد و به ناحق دیگران را از حق خودشان محروم می‌کند هم به عنوان انسان ظالم شناخته می‌شود. با چنین خوی و تفکری، هر انسانی می‌خواهد که جلویش باز باشد و هر کاری که می‌خواهد انجام دهد.

امروزه جنگ بر سر منابع مادی به علت محدود بودن و مصرف شدن سریع و همچنین تفکر‌های مادّی ای که اصالت را به لذت بردن و زندگی راحت می‌دهد،  بیشتر از پیش مشکل آفرین شده است. معمولا معنویات به جزء مواردی که برای تحقیر کردن فرد به کار می‌رود، به علت عدم نزاع و درگیری در هنگام استفاده و عدم محدودیت در منابع، درگیری و نزاعی را به همراه ندارد. این چنین جنگ‌هایی روز به روز در حال افزایش است. جنگ هایی بر سر قدرت، ثروت، لذت، منابع طبیعی و ... که هر سال و ماه، شاهد آن‌ها هستیم. امروزه شاهد وقوع جنگ‌هایی هستیم که مبنای تحریف شده فکری و دینی دارند که در نهایت هم سود و نفع آن برای «دنیا دوستان» باقی می‌ماند و زمینه فساد در زمین را آماده می‌کنند.

اصالت انسانیت انسان، در فطرت، نفس و روح اوست که باعث شده تا بر تمام موجودات برتری و اولویت داشته باشد. اگر این بخش از وجود انسان از او گرفته شود، چیزی جزء حیوان نمی‌ماند که نتیجه عمل چنین انسان هلوع ای که عقل و اختیار خود را در این مسیر به کار گرفته است، به جزء فساد در زمین، چیز دیگری نیست. اگر فرد و یا گروهی بدو ن داشتن اصالت انسانی و یا بدون در نظر گرفتن آن برای جامعه، برای دفع فساد قیام کنند، پس از گذشت اندک زمانی، آن ها نیز به فسادهای قبلی و یا بدتر از آن مبتلا می‌شوند. در چنین جامعه‌ای تنها زور و قدرت (قانون جنگل) معیار برتری و رسیدن به اهداف هر شخص می‌باشد. مهم‌ترین مانع برای رسیدن به هدف این فاسدان، همان چیزی است که خود از آن بیزار و فراری اند، و آن همان حیات و زنده بودن نفس و فطرت آدمی است.

اصلی ترین کار فاسدان از بین بردن مراکز مذهب و دین (مایه حیات آدمی) است. این فساد در زمان پیامبران با قتل آن ها همراه بوده و با گذر از دوران پیامبران، با تحریف در دین آن‌ها (همانند تحریف سامری)، مسیر حقیقی آن دچار انحراف شده است. در اعتقادات شیعه سقیفه که نقطه عطفی در جریان دین اسلام بوده است نیز در همین مسیر قرار دارد. در قرن ۱۶ میلادی با وقوع جنگ های سلیبی، دین مسیحیت (تحریف شده) و کلیسا از عرصه زندگی و حکومتی مردم جدا شد و زندگی مردم به دست قدرت طلبان و ثروت اندوزان (انسان های هلوع) افتاد. این فساد تا به امروز که شاهد آن در کشور‌ها و مناطق مختلف زمین هستیم ادامه داشته است و جز ویرانی، کشتار، نفرت و ... ثمره‌ی دیگری نداشته است. در قرن گذشته با وقوع جنگ های به اصطلاح جهانی که بیشتر جنگ بر سر قدرت و منابع زمین بوده است، خاطرات تلخی را برای اهل زمین به جا گذاشته است. در زمان حال نیز با ظهور تفکرهای افراطی در دین که ثمره نحس تفکرات انحرافی در دین و حمایت‌های حریصانه دولت‌های غربی است، شاهد جنایت‌های بی‌رحمانه ای در منطقه هستیم.

اصلی ترین حوادث دوران، تحریف دین و انحراف آن به مسیرهای دیگری است که همواره در طول تاریخ شاهد آن بوده ایم و حضرت امام (ره) از آن تعبیر به اسلام آمریکایی کرده بود. چون مقابله صریح با فطرت و روح پاک جامعه کار بسیار دشوار (و تقریبا نشدنی) هست، بیشتر شاهد تحریف در متن و یا ظاهر آیات دینی و وحدانی هستیم. در جای جای کتاب آسمانی اسلام، به مسئله تحریف به وجود آمده در دین یهود و مسیحیت اشاره شده است. نتیجه این تحریف‌ها از یک طرف توجیه کننده کارهای سیاسی صاحبان قدرت و از طرف دیگر توجیه کننده رفتار های اشتباه مردم عادی است و هیچ اجبار عملی (و یا اخلاقی) در عرصه زندگی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... ندارد و تنها معیار میل و خواسته‌های فردی اشخاص در سمت‌های مختلف است. تنها تضمین اجرایی، قدرت و نفوذ فرد است که صرف اغراض شخصی می‌شود.

بدون اعتقاد به خدای واحد، رسولان بر حق او که پیام زندگانی را برای بشریت به ارمغان آورده‌اند و آخرت که بشر جزای کار خود را در آن می‌بیند، دلیلی ندارد که انسان طبیعت هلوع خود را کنار بگذارد و با دلسوزی برای دیگران و یا برای ماندن نام نیک از او در آینده، زندگی اجتماعی خود را وقف دیگران کرده باشد. این مسئله چیزی نیست که با شعار آزادی بیان، آزادی‌های جنسی و آزادی‌های ... قابل حل شدن باشد. با تمام این تعاریف که قسمت عمده آن ها به ظاهر با فطرت و روح انسان همانگی دارد و در اصالت حرف‌هایی است که از پیام توحید و گفته‌های پیامبران گرفته شده است، تنهای چیزی که باقی می‌ماند، فساد در مردم و زمین است.

مگر می‌شود با تعریف مرگ به عنوان پایان زندگی انسان، فردی را متقاعد کرد که کار خوب انجام بدهد و در قبال آن چیزی در این دنیا دریافت نکند؟ مگر می‌شود انسان بگذارد تا دیگران از این منافع موجود بهره ای ببرند و خود بهره اندکی و یا ضرر را استفاده کند؟ مگر می‌شود که انسان‌های دیگر را همانند برده برای رسیدن به هدف و هوس‌های خود به کار نگیرد؟ با چنین تعریفی، انسان به فکر جذب منافع و دفع ضررها در لحظه، لحظه‌ی زندگی خود است. تمام تلاش خود را می‌کند تا قبل از پایان عمرش از لذت (هرچند اندک) بهره ببرد و با شعارهایی همانند «زندگی کردن در لحظه» زندگی خوشی را برای خود، حتی با ظلم به دیگران بسازند.

نتیجه چنین روش و تفکر زندگی، جزء فساد در عالم، چیز دیگری نیست. حتی اجازه برای زندگی دیگر نوع موجودات هم به سختی فراهم می‌شود، چه رسد به آدمی! این نتیجه ای است که خداوند در قرآن با بیان «اگر مردم را به هم واگذاریم (دفع نماییم)، زمین فاسد می‌شود» و یا با بیان دیگر «اگر مردم را به هم واگذاریم، صومعه ها، معابد و مساجدی که خدا در آن‌ها یاد می‌شود، را نابود می‌کنند» می‌فرماید. نتیجه چنین تفکر و روشی است که با کشتار مردم مظلوم در دنیا، تنها صدای اندک انسان‌هایی در اعتراض به این ظلم و فساد به گوش می‌رسد.

شما در تمام کشورهای جهان نگاه کنید، چند کشور هستند که به شکل حقیقی سخن از ظلم ستیزی و دفع فساد را بزنند و در عمل نیز آن را محقق کرده باشند؟ چند کشور هستند که به شکل مستقل می‌توانند زندگی و معاش مردم خود را تامین کنند؟ چند کشور هستند که از مظلوم واقعی (مثل کشور های فقیر) حمایت کنند؟ به امید خدا در مقاله‌ی بعد در رابطه با حیات و فساد انسان و جامعه صحبت می‌شود.

و خداوند نسبت به جهانیان با کمال فضل خود رفتار می‌کند.

و خداوند یاری دهندگانش را یاری می‌کند.

با تشکر حاجی علی