ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
شیطان وقتى در جبهه درک مطلب ناکام ماند و انسان در مقام درک موفق شد آنگاه می کوشد در مراحل بعدى مانند تعلیم، تدریس، تدوین و... راه یابد تا عالم را گرفتار غرور کند و در نتیجه به جاى دیدن خدایى که معلم حقیقى است، خود را ببیند و براى خودنمایى کار بکند.
ائمه معصومین (علیهم السلام) به ما آموخته اند:
مبادا با راى و فکر خود چیزى را به عنوان حق تلقى کنید.بسیار دشوار است که انسان به جایى برسد که در باره حق و باطل فتوا بدهد و سختى آن تنها در تحصیل علم نیست، بلکه یک لحظه به هوس داعیه دار «نه» گفتن است.
به تعبیر مرحوم سید حیدر آملى (رحمه الله علیه) گاهى انسان، غافل است و نمی داند که در درون وى چه خواهش هایى مطرح می شود; گاهى در درون به طور مرتب، جاه طلبى و مقام خواهى انسان را به امرى دعوت مىکند و او باید دریابد که پیشنهاد از طرف کیست و صدا از گلوى صیاد، بیرون مىآید و باید به او «نه» بگوید.
کسى که همه تلاش و کوشش او در ابطال سخن حق رقیب صرف مىشود و هنگامىکه نتوانست آن را ابطال کند، به توجیه سخن خودش برمىآید، او با خود بازى کرده و به دنیا و لهو و لعب تن در داده است.
همانطور که در ورزش کشتى به خاک مالیدن پشت رقیب مطرح است، در کشتى درونى نیز به خاک مالیدن بینى رقیب مطرح است و چون ما خود، رقیب خود هستیم و دیگرى با ما دشمن نیست، در اسلام به ما گفته اند: بهترین حالات نمازگزار، سجده است و مستحب است سجده، طولانی تر از رکوع باشد و نیز گفته اند: گذاشتن هفت عضو بر روى زمین، واجب و گذاشتن عضو هشتم یعنى بینى، مستحب است و این همان «رغم الانف» یعنى بینى را در مقابل خدا به خاک مالیدن است.
از امام رضا (علیه السلام) پرسیدند:
چرا محل سجده باید یا زمین باشد یا چیزى که از زمین مىروید، ولى از خوردنیها و پوشیدنی ها نیست؟
فرمودند: براى این که انسان از خوراکى و پوشاکى که معبود دنیازدگان است، چشم بپوشد:
کل فصل همین است؟ اگه نیست لطفا فصل رو بخش بندی کن و ارائه بده.
معروف است، می گویند:
حجاب علمی
در اصل «توهم بلد بودن» است.