پاک اندیش

اندیشه های اسلامی و انقلابی

پاک اندیش

اندیشه های اسلامی و انقلابی

«تَعَالَوْاْ إِلَى کَلَمَةٍ سَوَاء»؛ مبنای گفت‌‌وگوی ادیان

حجت‌الاسلام صالح تأکید کرد:

«تَعَالَوْاْ إِلَى کَلَمَةٍ سَوَاء»؛ مبنای گفت‌‌وگوی ادیان/ کلیسا مقابل جنایات بی‌تفاوت نباشد

گروه اندیشه: معاون فرهنگی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه با محکومیت سکوت کلیسا در مقابل جنایات آمریکا گفت: آیه شریفه «قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَى کَلَمَةٍ سَوَاء بَیْنَنَا وَ بَیْنَکُمْ» بهترین مصداق برای گفت‌وگوی بین‌الادیانی است.  

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح، معاون فرهنگی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قم، با تبریک میلاد حضرت مسیح(ع) اظهار کرد: سالروز میلاد حضرت مسیح(ع) فرصتی برای گفت‌وگوی بین ادیانی و آشنایی جامعه مسلمانان و جامعه مسیحیت با یکدیگر است. 

وی افزود: غالب جامعه مسیحیت طالب گفت‌و‌گو هستند و برنامه‌های مختلفی برای گفت‌و‌گوی ادیان در جهان وجود دارد و با وجود حضور برخی جناح‌های تندرو و افراطی عموم افراد معتدل و فرهیخته مسیحیان طالب گفت‌وگوی میان اسلام و مسیحیت هستند.

صالح ادامه داد: در موضوع گفت‌و‌گوی اسلام و مسیحیت بخشی از بحث به خداشناسی بر می‌گردد و این در حالی است که جامعه مسیحیت دچار یک نوع آفت در زمینه توحید شده و در سال‌های اخیر اصلاحاتی در این جامعه مشاهده می‌کنیم که توحید به نظر صحیح نزدیک‌تر می‌شود.

معاون فرهنگی تربیتی جامعة‌المصطفی(ص) ابراز کرد: امروز نشست‌های مختلف علمی میان اسلام و مسیحیت برگزار می‌شود و این در حالی است که جامعه علمی مسیحیت در برخی عقاید در حوزه اعتقادات الهی دچار یک نوع تناقض شده و کلیسا را با مشکل فکری پیروانش مواجه کرده است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری المپیاد بین‌المللی قرآن و حدیث جامعة‌المصطفی(ص) گفت: اصل مسئله اعتقاد به خداوند موضوع مهمی است که قرآن کریم در آیه64 سوره آل‌عمران مورد اشاره قرار داده و می‌فرماید: «قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَى کَلَمَةٍ سَوَاء بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ» و نشان می‌دهد که موضع توحید و خداشناسی محور و موضوع مهم برای هم‌افزایی و نزدیک شدن جوامع دینی به یکدیگر است.

وی بیان کرد: جامعه مسیحیت امروز شدیدا تحت تأثیر پیشرفت‌های تکنولوژی است و ارزش‌های اخلاقی و معنوی که در زندگی عیسی مسیح(ع) وجود دارد، در جامعه عمومی مسیحیت کمتر مشاهده می‌شود و نسبت به احترامی که مسیح(ع) برای مستضعفان و طبقه محروم جامعه داشته‌اند و خود را خادم مردم و پابرهنگان می‌دانستند کم‌توجهی می‌شود.

کلیسا به جنایات استکبار بی‌توجه نباشد

این مسئول در ادامه افزود: کشورهای بسیاری مانند آمریکا به اسم مسیحیت به کشوری مانند افغانستان و عراق حمله می‌کند و روزانه صدها نفر مردم پابرهنه و فقیر و زن و کودک در جهان کشته می‌شوند و هیچ صدای اعتراضی از سران کلیسا شنیده نمی‌شود و این در حالی است که رسالت کلیسا بالاتر است.

صالح ادامه داد: امروز کلیسا در مقابل جنایت‌های آمریکا سکوت کرده است و با هدف اینکه شاید کشورگشایی‌های آمریکا برای گسترش مسیحیت کمک کند، این سکوت را ادامه می‌دهد.

گسترش اسلام در سایه اخلاق بود

معاون فرهنگی جامعة‌المصطفی(ص) بیان کرد: امروز مسیحیت در پناه بمب‌های آمریکا می‌خواهد پیشرفت کند و همان تهمتی که زده و عنوان می‌کردند اسلام با زور شمشیر پیشرفت کرده است دامن‌گیر مسیحیت شده است و این درحالی است که اسلام با اخلاق پیامبر اسلام(ص) گسترش یافته است.

وی ابراز کرد: مسیحیت قصد دارد پس از اشغالگری آمریکا، با استفاده از مبشران و مبلغان مسیحی جوامع اسلامی را به سمت مسیحیت بکشد، در حالی که این اقدام اخلاق، انسانیت و جامعه مسیحیت را زیر سؤال برده است، البته در جامعه مسیحیت سازمان‌های منصف و افراد فرهیخته‌ای هم وجود دارند که از جنایت‌ها اعلام انزجار می‌کنند اما باید سران کلیسا که ادعای رهبری جامعه مسیحیت را می‌کنند از سیره حضرت مسیح(ع) استفاده کنند.

حجت‌الاسلام صالح یادآور شد: جامعة‌المصطفی(ص) با توجه به حضور بین‌المللی خود در بسیاری کشورها از نزدیک با جامعه مسیحیت همکاری علمی و آکادمیک دارد و فکر می‌کنیم که ظرفیت بزرگ جامعه مسیحیت به مقداری است که می‌توانیم همکاری‌های علمی را افزایش دهیم.

وی ابراز کرد: هم‌اکنون جامعةالمصطفی(ص) با برخی دانشگاه‌های مسیحیت تفاهم‌نامه همکاری علمی و پژوهشی امضاء نموده و آمادگی دارد به پژوهشگران، اساتید و اهل تحقیق مسیحیت فرصت‌های مطالعاتی بدهد تا در دوره‌های مشخصی در شهر قم نسبت به اسلام و تشیع تحقیقات و پروژه‌های خود را بگذرانند.

معاون فرهنگی جامعةالمصطفی(ص) العالمیة در پایان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از تعاملات ما با جامعه مسیحیت بحث برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های گفت‌و‌گوی اسلام و مسیحیت است که نمونه آن در مورد مسیحیان گرجستان و روسیه بود که توسط این نهاد حوزوی برگزار شد و این در حالی است که زمانی که جامعه مسیحیت و علمای آن‌ها از نزدیک با فضایل علمی، اخلاقی و تربیتی اسلام و تشیع آشنا می‌شوند، تغییر محسوس را در آن‌ها می‌بینیم.

 

نظرات 4 + ارسال نظر
صادق جمعه 6 دی 1392 ساعت 15:39

سلام
بی زحمت برای مطلبت دسته مشخص کن.

سینا جمعه 6 دی 1392 ساعت 14:50

" یکی دیگر از تعاملات ما با جامعه مسیحیت بحث برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های گفت‌و‌گوی اسلام و مسیحیت است"

فک کردم مضاحبه بیشر میخواهد باز هم پیشنهاد بدهد و بدون عمل ، خیلی خوشحال شدم آخر متن خودشون عمل کردند.
ان شاء الله نتایج مثبت ارتباطات ادیان باعث کاهش افراط گرایی در منطقه بشود

سازمان مرکزی جامعة المصطفی العالمیه در قم قرار دارد و بیش از 170 واحد آموزشی، تربیتی و پژوهشی وابسته و پیوسته آن در داخل و خارج کشور مستقر می باشد. این واحدها در شهر های مشهد، تهران، اصفهان، گرگان و قشم و بیش از 60 کشور جهان مانند آفریقای جنوبی، آلبانی، آلمان، افغانستان، اندونزی، انگلستان، اوگاندا، برزیل، بلغارستان، بنگلادش، بورکینافاسو، بوسنی و هرزگوین، بنین، پاکستان، تانزانیا، تایلند، توگو، دانمارک، ژاپن، ساحل عاج، سوئد، سنگال، سوریه، سیرالئون، عراق، غنا، فیلیپین، قرقیزستان، قزاقستان،کامرون،کوزوو، کنگو دموکراتیک، کومور، گامبیا، گرجستان، گویان، گینه، لبنان، ماداگاسکار، مالاوی، مالزی، مالی، میانمار، نروژ، نیجر، نیجریه، هند و... فعال هستند.

روح الله جمعه 6 دی 1392 ساعت 11:38

کاملا موافقم. من قصد دارم روی همین موضوع(تقریب مذاهب و ادیان) ادامه بدم(تا زمانی که اعضا بیش تر بشن وتقسیم کار صورت بگیره و یا کتاب خاصی معرفی بشه) .

صادق جمعه 6 دی 1392 ساعت 00:58

سلام
پیشنهاد می شود اگر می پسندی وبلاگ به اخبار و مصاحبه ها و مواردی از این قبیل بپردازد، این موضوع را به عنوان هدف مطرح کنی و برای آن برنامه ارائه دهی. مثلا به عنوان هدف: بررسی اخبار سایت های مذهبی و برنامه متناسب: برعهده گرفتن هر سایت با یکی از اعضا و ارائه خلاصه و اخبار مهم آن سایت.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد