پاک اندیش

اندیشه های اسلامی و انقلابی

پاک اندیش

اندیشه های اسلامی و انقلابی

؟

بسم الله
سلام
یک سؤال: اگر برادر یا خواهرتان یکی از اشتباهات شما را به شما تذکر دهد، شما با او چه می کنید؟

-          از دستش ناراحت می شوم و با تندی با او برخورد می کنم.

-          نمی پذیرم و شروع به توجیه می کنم.

-          می پذیرم، ولی برای اینکه جلوی او ضایع نشوم اظهار نمی کنم.

-          می پذیرم و از او تشکر هم می کنم.

-          نه تنها می پذیرم و تشکر می کنم، بلکه رابطه ام با او دوستانه تر و محکمتر از قبل می شود.

 

 

برای جواب به این سؤال خودتان را جای او بگذارید. مثلا می بینید برادرتان یکی از واجبات دینی را خدای نکرده انجام نمی دهد و به خاطر این اشتباه در این دنیا و در دنیای ابدی آخرت ضرری جاودان خواهد کرد. واقعا اگر انصاف و علاقه ای وجود داشته باشد، وقت می گذارید و خودتان را هر طور شده آماده می کنید، تا با یک بیان خوب و درست، او را از آن اشتباه آگاه و از آسیبهایش حفظ کنید. آیا واقعا جز این، از یک دوست واقعی انتظار می رود؟ آیا حاضر می شوید، فرزندتان به خاطر سهل انگاری دچار اشتباهی خطرناک گردد و شما هیچ کاری نکنید؟ دلتان نسوزد؟ و بگویید به من چه ربطی دارد؟

مگر نه این است که ما همگی امت پیامبر اسلام(ص) و امیر المؤمنین (ع) هستیم و مگر پیامبر(ص) نفرمودند: من و علی (ع) پدران این امت هستیم. (أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة) مگر در قرآن کریم مؤمنان را برادر یکدیگر معرفی نکرده است. (إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ). پس همه افراد جامعه اسلامی باید از وجود اشتباه و خطا در دیگر افراد جامعه ناراحت شوند و خودشان را برای اصلاح او مسئول بدانند. همه‏ى آحاد مردم باید وظیفه‏ى امر کردن به کار خوب و نهى کردن از کار بد را براى خود قائل باشند. این، تضمین‏کننده‏ى حیات طیبه در نظام اسلامى خواهد بود. اگر عمل کنیم آن وقت آثارش را خواهیم دید.

برگردیم به سؤال اول: اگر برادر یا خواهرتان یکی از اشتباهات شما را به شما تذکر دهد، شما با او چه می کنید؟

نه تنها می پذیرم، از او تشکر می کنم و رابطه ام با او دوستانه تر و محکمتر خواهد شد. تا من هم کمی شیعه امام صادق (ع) شوم که فرمود: دوست داشتنی ترین دوستان من کسی است که عیبهای مرا به من هدیه دهد. (أَحَبُّ إِخْوَانِی إِلَیَّ مَنْ أَهْدَى إِلَیَّ عُیُوبِی.)

پس من باید تذکرم را چون هدیه به دوستم اهدا کنم و همچنین تذکر دوستم را هدیه بدانم. آن وقت او نیز اینطور نگاهی به تذکر من خواهد داشت.

هرچند فریضه‏ى امر به معروف و نهى از منکر یکى از بزرگترین واجبات اسلامى است و توصیه به آن در قرآن و گفتارهاى پیامبر خدا (صلّى الله علیه و آله و سلّم) و امیر مؤمنان و دیگر امامان داراى لحنى کم‏نظیر و تکان‏دهنده است، ولى اگر کسى از این همه چشم‏پوشى کند و تنها به نداى خرد انسانى گوش بسپرد، بازهم بى‏شک این عمل سازنده را فریضه و تکلیف خواهد شمرد. به نیکى خواندن و از بدى برحذر داشتن را کدام خِرَدِ سالم، ستایش نمى‏کند؟ و کدام انسان خیرخواه و حسّاس، از آن روى مى‏گرداند؟ البته مسأله‏ى امر به معروف و نهى از منکر، مثل مسأله‏ى نماز است. یاد گرفتنى است. باید یاد بگیریم. و بدانیم که همین کار ساده، واقعاً معجزه می کند. اگر این کار بین همه مردم رواج یابد، جامعه به سرعت در زمینه های مختلف پیشرفت خواهد کرد. سبک زندگیمان بهبود می یابد و جامعه مان برای ظهور حضرت مهدی (عج) آماده می گردد. ان شاء الله


این مطلب در نشریه مترو هم به چاپ رسیده است.

نظرات 3 + ارسال نظر
صادق یکشنبه 8 دی 1392 ساعت 13:39

موضوع امر به معروف و نهی از منکر هدف بسیار خوبی است که توی وبلاگ می تونیم پیگیری کنیم ولی به شرطی که برنامه براش داشته باشیم که می خواهیم چیکار کنیم.

صادق یکشنبه 8 دی 1392 ساعت 13:37

سلام
خوش اومدی.
لطفا تمام وبلاگ رو بخون، مخصوصا موضوعات عمومی که شاکله وبلاگ است.
برای مطالبت حتما دسته تعیین کن.
بی زحمت تعهدنامه وبلاگ رو امضا کن.
ما توی مرحله تعیین اهداف و برنامه های وبلاگ هستیم، لطفا پیشنهاد بده.
یاعلی

روح الله یکشنبه 8 دی 1392 ساعت 13:32

سلام تذکر به جایی بود. ان شالله برطبق هوای نفس عمل نکنیم یاعلی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد