پاک اندیش

اندیشه های اسلامی و انقلابی

پاک اندیش

اندیشه های اسلامی و انقلابی

وحدت برون دینی و اختلاف درون دینی (در حال ویرایش)

در دنیای امروزی دیده می شود که دین مسیحیت و یهودیت به عنوان دو دین مجزا با هم متحد هستند در حالی که دو مذهب شیعه و سنی که زیرشاخه دین واحد اسلام می باشند، با هم اختلاف دارند. در این بحث می خواهیم این موضوع را از جنبه های زیر مورد بررسی قرار دهیم:

  • عوامل وحدت برون دینی مسیحیت و یهودیت.
  • عوامل اختلاف درون دینی شیعه و سنی.

دوستان در تکمیل این بحث همفکری کنند. 

عوامل وحدت برون دینی مسیحیت و یهودیت

  1. گره خوردن سرنوشت ساکنان زمین به یکدیگر و تبدیل جهان به یک واحد ارتباطی، ضرورت تفاهم ادیان را برتابیده و آنان را به این نتیجه گیری رسانده است.
  2. بستر تاریخ روابط پیروان مسیحیت و یهودیت، پر از خون هایی بوده که در جنگ و ستیز میان پیروان این دو دین ریخته شده است. دور از انتظار نیست که خشکاندن سرچشمه های این تعامل خونبار، مسیحیان  و یهودیان را به این فکر انداخته تا با تفاهم از تکرار آن رویدادهای تلخ جلوگیری کنند.
  3. اروپای مسیحی، تعصب دینی بیش از هر مورد دیگر در مخالفت با یهود (نژاد سامی) به کار می بردند، چه یهودیان به عنوان قاتلان حضرت مسیح معرفی می شدند. از این رو می توان گفت: همزمان با ایده تشکیل دولت یهود، کار فکری در جهت طرح و گسترش اندیشه پلورالیسم دینی در سراسر اروپا از سوی جریان های فکری سیاسی چون فراماسونری و اندیشمندان یهودی و طرفداران آن ها آغاز گردید، تا زمینه پذیرش دولت یهود در اروپا و توسط ملت های اروپایی و مسیحی را فراهم آورند. و لذا می توان گفت که میوه شیرین کثرت گرایی را پیش از همه، یهودیان و به تعبیر درست تر صهیونیسم سیاسی چید، و در پرتو این اندیشه بود که می توانستند در جوامع اروپایی و مسیحی مورد پذیرش و حمایت واقع شوند.
  4. ثروتمند بودن یهودیان باعث شده مسیحیان از مواجهه با آنان خودداری کنند. از طرفی تعداد زیاد مسیحیان باعث گردیده یهودیان از تقابل با آنها اجتناب کنند. درنتیجه روی به مسالحه آوردند.
  5. فروکاستن از اعتبار دین مسیحیت و یهودیت باعث شده بزرگان این دو دین با وحدت پیروان خود را افزایش دهند.
  6. نظریه پلورالیسم دینی این وحدت مسیحیان و یهودیان را توجیه می کند.
  7. بازتاب لیبرالیسم در وحدت مسیحیان و یهودیان: نظریه سیاسی لیبرالیسم که بر دو قلمرو امور عمومی و شخصی تاکید می ورزید و از سویی دین را نیز جزء امور شخصی قلمداد کرده و گرایش های دینی متفاوت را به عنوان آزادی های شخصی به رسمیت می شناخت، بستر مناسب برای رشد و شکوفایی این وحدت را بیشتر فراهم ساخت.
  8. وحدت مسیحیان و یهودیان این فرصت را ایجاد می کند که هر یک از این ادیان یا به طور مشترک دیگر ادیان را مورد استعمار قرار دهند بدون اینکه با یکدیگر درگیری و نزاعی داشته باشند.
  9. طبق آیه 14 سوره ی حشر ما می پنداریم که کافران متحد هستند درحالی که دلهایشان پراکنده است. « بَأْسُهُمْ بَیْنَهُمْ شَدِیدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمِیعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّى » « پیکارشان در میان خودشان شدید است (اما در برابر شما ناتوانند) به ظاهرشان می نگری آنها را متحد می‏بینی در حالی که دلهای آنها پراکنده است. »

عوامل اختلاف درون دینی شیعه و سنی

  1. عوامل خارجی که با این اختلاف سود می برند.
  2. تعصبات دینی
  3. هوای نفس

نظرات 4 + ارسال نظر
م.م پنج‌شنبه 12 دی 1392 ساعت 12:07

و اما شیعه و سنی
در مورد شیعیان و سنی ها، دو موردی که واسه مسیحیان و یهودیان هست(عدم غیرت دینی و انحراف بزرگان)خیلی کمتره. پس این خودش باعث میشه که درگیری بین دوتا مذهب بالا بگیره.
البته به نظر من سنی و شیعه، با اینکه دو موردی که واسه مسیحیان و یهودیان گفتم رو خیلی کمتر دارن، چیزی که باعث شده خیلی خوب کنار هم باشن، اینه که دینشون به وحدت دستور داده.

اینکه میبینید در شاید یک صد سال اخیر یه مقدار رابطه هاشون بد شده، به خاطر تبلیغ وهابیته.

البته شاید در تاریخ جنگ هایی رو نام ببرید که درگیری بین شیعه و سنی بوده(از جمله جنگ ایران و عراق، یا قبلترش، جنگ صفویان و عثمانی ها و ...) اینها جنگ بین سران کشورها بوده، دلیل بر این نیست که بگیم شیعیان و سنیان با هم مشکلی داشتند.

شاید ادامه داشته باشد...

م.م پنج‌شنبه 12 دی 1392 ساعت 11:59

مورد بعدی انحراف بزرگان مسیحیان و یهودیان است(آبروریزی جنسی پاپ قبلی رو به یاد بیارین). این انحرافات باعث دوری از خدا میشه، نه اینه که دین باعث نزدیکی به خدا میشه. و بعد کشیشان و عالمان یهودی، در پی سوء استفاده از مقام خود شوند. و الان نفعشون اینه که با هم متحد باشند و ینی این نفعه است که باعث نزدیکی قلب هاشون شده، همین که بدونن نفعشون یه جای دیگست، از هم روی برمیگردونن(به درگیریهای بین فرانسه و آلما توجه کنید که هر روز موشک هاشون رو علیه یکدیگه مجهزتر میکنن)
ادامه دارد ...

م.م پنج‌شنبه 12 دی 1392 ساعت 11:50

در مورد مسیحیت و یهودیت، هر چقد که زمان گذشت و میگذره، انحرافات در این دو دین بیشتر و بیشتر میشه. همونجوری که ما مسلمونا واسمون شک و شبه پیش میاد، اونا هم واسشون شک و شبه پیش میاد و این شبهات باعث شده که اون غیرت دینی یی که باید داشته باشن رو ندارن(به این توجه کنید که وقتی کسی پیش شما میگه مثلا من سنی ام، چه حالی بهتون دست میده، ولی اونا اینو ندارن). پس بین مردم خیلی پلورالیسم دینی یه چیز کاملا عادیه. ینی میشه گفت که مثل تفاوت اسماست. البته بعضی از مردم دنیا نسبت به یک دین خاص، تنفر عجیبی دارن، مثلا فرانسویا نسبت به یهودیا که اونا رو موش میخونن.

ادامه دارد ...

روح الله سه‌شنبه 10 دی 1392 ساعت 20:31

ماهم بگردیم چیزهایی که باعث اختلاف بین ادیان مختلف میشه رو پیدا کنیم. بعدا به درد میخوره

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد