پاک اندیش

اندیشه های اسلامی و انقلابی

پاک اندیش

اندیشه های اسلامی و انقلابی

فصل دوم (کتاب مراحل اخلاق در قرآن)-----عبور ازدام"الشیطان یعدکم الفقر" با فراگیری علم و ورود به مرحله ی دشوارتر خودرایی وغرور



شیطان وقتى در جبهه درک مطلب ناکام ماند و انسان در مقام درک موفق شد آنگاه می ‏کوشد در مراحل بعدى مانند تعلیم، تدریس، تدوین و... راه یابد تا عالم را گرفتار غرور کند و در نتیجه به جاى دیدن خدایى که معلم حقیقى است، خود را ببیند و براى خودنمایى کار بکند.

ائمه معصومین (علیهم السلام) به ما آموخته ‏اند:

مبادا با راى و فکر خود چیزى را به عنوان حق تلقى کنید.بسیار دشوار است که انسان به جایى برسد که در باره حق و باطل فتوا بدهد و سختى آن تنها در تحصیل علم نیست، بلکه یک لحظه به هوس داعیه‏ دار «نه‏» گفتن است.

  

به تعبیر مرحوم سید حیدر آملى (رحمه الله علیه) گاهى انسان، غافل است و نمی داند که در درون وى چه خواهش هایى مطرح می شود; گاهى در درون به طور مرتب، جاه طلبى و مقام خواهى انسان را به امرى دعوت مى‏کند و او باید دریابد که پیشنهاد از طرف کیست و صدا از گلوى صیاد، بیرون مى‏آید و باید به او «نه‏» بگوید.

کسى که همه تلاش و کوشش او در ابطال سخن حق رقیب صرف مى‏شود و هنگامى‏که نتوانست آن را ابطال کند، به توجیه سخن خودش برمى‏آید، او با خود بازى کرده و به دنیا و لهو و لعب تن در داده است.

همان‏طور که در ورزش کشتى به خاک مالیدن پشت رقیب مطرح است، در کشتى درونى نیز به خاک مالیدن بینى رقیب مطرح است و چون ما خود، رقیب خود هستیم و دیگرى با ما دشمن نیست، در اسلام به ما گفته‏ اند: بهترین حالات نمازگزار، سجده است و مستحب است‏ سجده، طولانی تر از رکوع باشد و نیز گفته ‏اند: گذاشتن هفت عضو بر روى زمین، واجب و گذاشتن عضو هشتم یعنى بینى، مستحب است و این همان «رغم الانف‏» یعنى بینى را در مقابل خدا به خاک مالیدن است.

از امام رضا (علیه السلام) پرسیدند:

چرا محل سجده باید یا زمین باشد یا چیزى که از زمین مى‏روید، ولى از خوردنیها و پوشیدنی ها نیست؟

فرمودند: براى این که انسان از خوراکى و پوشاکى که معبود دنیازدگان است، چشم بپوشد:

 

 

نظرات 2 + ارسال نظر
صادق یکشنبه 6 بهمن 1392 ساعت 00:28

کل فصل همین است؟ اگه نیست لطفا فصل رو بخش بندی کن و ارائه بده.

صادق جمعه 4 بهمن 1392 ساعت 23:15

معروف است، می گویند:
حجاب علمی
در اصل «توهم بلد بودن» است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد