پاک اندیش

اندیشه های اسلامی و انقلابی

پاک اندیش

اندیشه های اسلامی و انقلابی

سفر عید رهبری - راه گشای مومنین

بسمه تعالی


مطابق برنامه سالانه رهبری ، در سفر عیدانه خود به مشهد الرضا ، مطالب پر باری را برای پیشگامان و افسران جنگ نرم بیان داشتند . ایشان در سخنرانی خود به بیان و توصیف پیام نوروزی خود مبنی بر "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" پرداختند . وظیفه ما دقیق و عمیق شدن و عمل کردن به فهم درست از راهنمایی های این رهبر اسلامی عزیزمان است .

شاید بگویید که این مطالب تکراری است ، ولی گفتنش خالی از لطف نیست . در ضمن ، مرور و بررسی دقیق آن نیاز همه ما هست . اگر نیازی نمی بینید ، از این بخش ، چشم پوشی کنید .

بخش اول سخنان ایشان در رابطه با سال گذشته و حماسه سیاسی شکل گرفته توسط مردم بود .

ایشان با تاکید بر اقتدار ملی شروع به تبیین مجملی از مسائل اقتصاد و فرهنگ نمودند . البته مسئله قدرت تسلیحات جنگی به عنوان یک مسئله سوم مطرح شد که تاکیدی بر روی آن نبود . مطالب کلیدی مطرح شده در بخش دوم سخنان رهبری در دو دسته به شرح زیر است : 

 

اقتصاد مقاومتی

  1. اقتصادی مقاوم که با تحریکات خاجی تکان نخورد
  2. اقتصاد مقاوم دغدغه کشور های جهان است
  3. اقتصادی دروی زا ( یعنی از دل ظرفیّتهای خود کشور ما و خود مردم ما میجوشد ) و برون‌ گرا است ( با اقتصادهای جهانی تعامل دارد )
  4. وجود مغز ها و تفکر های مغرض در این رابطه
  5. مردم‌بنیاد است ( یعنی بر محور دولت نیست و اقتصاد دولتی نیست، اقتصاد مردمی است - البته دولت مسئولیّت برنامه‌ریزی، زمینه‌سازی، ظرفیّت‌سازی، جلوگیری از فساد، هدایت و کمک دارد )
  6. اقتصاد دانش‌بنیان است ( یعنی از پیشرفتهای علمی استفاده میکند، اقتصاد را بر محور علم قرار میدهد )
  7. عدالت‌محور است ( یعنی تنها به شاخصهای اقتصاد سرمایه‌داری ـ [مثل] رشد ملّی، تولید ناخالص ملّی اکتفا نمیکند - عدالت اقتصادی و عدالت اجتماعی در جامعه ـ یکی از شاخصهای مهم در اقتصاد مقاومتی است)
  8. اقتصاد مقاومتی بهترین راه حلّ مشکلات اقتصادی کشور است شکّی نیست، امّا معنای آن این نیست که ناظر به مشکلات کنونی کشور است ( یعنی تنها علت را تحریم ها ندانیم - آینده نگر باشم )
  9. استفاده درست از ظرفیت مهم و عظیم یعنی ظرفیت انسانی . وجود 25 ملیون دانشجو و دانش آموخته
  10. ظرفیّتهای مهمّ کشور ما منابع طبیعی است
  11. ظرفیّت دیگر موقعیّت جغرافیایی ما است ( همسایگی با 370 میلیون جمعیت انسانی )
  12. زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است ( نرم‌افزاری مثل این سیاستهای اصل ۴۴، سند چشم‌انداز و این کارهایی که در این چند سال انجام گرفته )
  13. مسئولان باید از تولید ملّی حمایت کنند. تولید ملّی، اساس و حلقه‌ی اساسی پیشرفت اقتصاد است
  14. صاحبان سرمایه و نیروی کار که تولیدگر هستند، آنها هم بایستی به تولید ملّی اهمّیّت بدهند
  15. صاحبان سرمایه در کشور، فعّالیّت تولیدی را ترجیح بدهند بر فعّالیّتهای دیگر
  16. مردم در همه‌ی سطوح، تولید ملّی را ترویج کنند.

من عرض میکنم: اقتصاد مقاومتی به معنای مقاوم ساختن پایه‌های اقتصاد، یکی از وظایف عمومی امروز ما است و همه میتوانند در آن نقش ایفا کنند، هم مسئولین و مسئولین قوای سه‌گانه، هم آحاد مردم، هم کسانی که دارای مهارت کارند، هم کسانی که دارای سرمایه‌اند، هم صاحب‌نظران. البتّه آنچه که ما عرض کردیم، خلاصه‌ای بود از آنچه باید گفت؛ به‌عهده‌ی صاحب‌نظران است که تفصیلات اینها را عرض بکنند.


فرهنگ

من در یک جمله عرض بکنم: عزیزان من! فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است.


اگر بخواهیم مردم اسراف نکنند، بایستی این باور مردم بشود؛ این یعنی فرهنگ. فرهنگ یعنی باورهای مردم، ایمان مردم، عادات مردم، آن چیزهایی که مردم در زندگی روزمره با آن سر و کار دائمی دارند و الهام‌بخش مردم در حرکات و اعمال آنها است؛ فرهنگ این است. ... اگر در این چیزها ( قانون گرایی، ازدواج، تعداد فرزندان ) بینش مردم و جهت‌گیری مردم جهت‌گیری درستی باشد، زندگی در جامعه جوری خواهد شد؛ اگر خدای‌ناکرده جهت‌گیری غلط باشد، زندگی جوری دیگری خواهد شد [ همانند کشور های دیگر به فساد کشیده می شود ] . ... بنابراین تمرکز دشمنان بر روی فرهنگ بیشتر از همه جا است. چرا؟ به‌خاطر همین تأثیر زیادی که فرهنگ دارد. هدف و آماج تحرّک دشمنان در زمینه‌ی فرهنگ، عبارت است از ایمان مردم و باورهای مردم. مسئولان فرهنگی، باید مراقب رخنه‌ی فرهنگی باشند؛ رخنه‌های فرهنگی بسیار خطرناک است؛ باید حسّاس باشند، باید هشیار باشند. نمیخواهیم بگوییم همه‌ی آسیب‌های فرهنگی کار بیگانگان است؛ نه، خود ما هم مقصّریم؛مسئولان مختلف، مسئولان فرهنگی، مسئولان غیر فرهنگی، کم‌کاری‌ها، غلط‌کاری‌ها، اینها تأثیر داشته؛ ما همه را به گردن دشمن نمی‌اندازیم.

  1. مسئولین کشور حسّاس باشند، چقدر حسّاس باشند؟ آیا این با آزادی ــ که از شعارهای انقلاب است و جزو پایه‌های جمهوری اسلامی است ــ منافاتی ندارد؟ جواب این است که نخیر، با آزادی هیچ منافاتی ندارد؛ آزادی غیر از ولنگاری است؛ آزادی غیر از رهاسازی همه‌ی ضابطه‌ها است. آزادی ــ که نعمت بزرگ الهی است ــ خودش دارای ضابطه است؛ بدون ضابطه، آزادی معنی ندارد.
  2. اینکه ببینیم کسانی با استفاده‌ی از هنر، با استفاده‌ی از بیان، با استفاده‌ی از ابزارهای گوناگون، با استفاده‌ی از پول، راه مردم را بزنند، ایمان مردم را مورد تهاجم قرار بدهند، در فرهنگ اسلامی و انقلابی مردم رخنه ایجاد کنند، ما بنشینیم تماشا کنیم و بگوییم که آزادی است، این جور آزادی در هیچ جای دنیا نیست! در هیچ جای دنیا.
  3. اگر یک کسی است که روح استقلال ملّی را نشانه میرود ـ الان هستند کسانی که صحبت استقلال که میشود، استقلال را مسخره میکنند، میگویند این عقب‌افتاد‌گی است، استقلال چیست ـ و میخواهد وابستگی را تئوریزه کند، استقلال را مسخره کند، دلهای جوانان را برای مستقل زیستن متزلزل کند، نمیشود در مقابل او بی‌تفاوت ماند؛ باید در مقابل او عکس‌العمل نشان داد.
  4. یکی به ضروریّات اخلاقی و دینی جامعه اهانت میکند، زبان فارسی را مسخره میکند، خلقیّات ایرانی را تحقیر میکند؛ اینها هست‌؛ اینها وجود دارد الان. کسانی سعی‌شان این است که بزنند توی سر روح عزّت ملّی جوان ایرانی؛ مکرّر خلقیّات منفی را نسبت میدهند: از اروپایی‌ها یاد بگیرید، از غربیها یاد بگیرید، همدیگر را تحمّل میکنند، ما همدیگر را تحمّل نمیکنیم! واقع قضیّه این است؟ [خیر ... به همراه مثال]
  5. آن ‌کسانی ‌که ملّت ایران را و ملّیّت ایرانی را و خلقیّات ایرانی را تحقیر میکنند؛ آ‌ن‌ کسانی ‌که مبانی اسلامی را در ذهنها متزلزل میکنند، آ‌ن ‌کسانی ‌که شعارهای اصلی انقلاب را مورد تعرّض جدّی قرار میدهند، آ‌ن ‌کسانی ‌که نهاد خانواده را بی‌ارزش جلوه میدهند و ازدواج را بی‌معنی وانمود میکنند ـ اینها امروز در جامعه‌ی ما هست؛ کسانی این کارها را دارند میکنند ـ آ‌ن ‌کسانی ‌که لذّت‌جویی را یک امر مطلوب و یک ارزش میدانند ــ لذّت؛ «اصالة‌اللّذّه» همان سوغات فرهنگ غربی است؛ هرچه موجب لذّت بشود؛ خب، یکی با اعتیاد لذّت میبرد، یکی با شهوات جنسی لذّت میبرد، یکی با کتک زدن این ‌و آن لذّت میبرد؛ هرچه مایه‌ی لذّت کسی باشد، این را مباح میدانند ـ کسانی‌ که این حرفها را ترویج میکنند، نمیشود در مقابل اینها بی‌تفاوت ماند. کسانی اباحه‌گری را ترویج میکنند.
  6. کاری که تخریب‌کنند‌گان فرهنگ انجام میدهند این است که به‌جای عزم راسخ ملّی، تردید را در مردم ترویج میکنند. یک ملّت تا عزم راسخ نداشته‌ باشد، نمیتواند به هیچ‌جا برسد؛ سعی میکنند عزم راسخ ملّت را در مسائل مهمّ مربوط به سرنوشت کشور به هم بزنند، در آنها تردید ایجاد کنند؛ جای احساس عزّت و اعتمادبه‌نفس ملّی، احساس حقارت ملّی را به آنها تزریق میکنند؛ جای ایمان راسخ، شبهه‌افکنی و بی‌اعتقادی؛ جای کار و تلاش و همّت بلند، لذّت‌جویی و شهوت‌رانی و از این قبیل؛ این کارها کارهایی است که انجام میگیرد.
  7. دستگاه‌های رسمی فرهنگی کشور بایستی وظایف خودشان را در مقابل اینها انجام بدهند. البتّه بعضی از وظایف، وظایف ایجابی است، بعضی از وظایف هم وظایف دفاعی است.
  8. ز هوچی‌گری رسانه‌های بیگانه یا رسانه‌هایی که زبان بیگانه را در کام خودشان دارند، نباید بهراسند، رفتارشان را با آنها تنظیم نباید بکنند.
  9. آن جوانهایی که در تهران، در شهرهای گوناگون، در استانهای مختلف، در خود مشهد، در بسیاری از شهرهای دیگر خود جوش کار فرهنگی میکنند، با اراده‌ی خودشان، با انگیزه‌ی خودشان ـ کارهای بسیار خوبی هم از آنها ناشی شده است  ـ کار را هرچه میتوانند به‌طور جدّی دنبال کنند و ادامه بدهند. بدانند که همین گسترش کار فرهنگی در بین جوانهای مؤمن و انقلابی، نقش بسیار زیادی را در پیشرفت این کشور و در ایستادگی ما در مقابل دشمنان این ملّت، ایفا کرده است.
  10. مَراجع فرهنگی. مَراجع فرهنگی یعنی چه کسانی؟ یعنی علما، اساتید، روشنفکران انقلابی، هنرمندان متعهّد، اینها نگاه نقّادانه خودشان را نسبت به اوضاع فرهنگی کشور همچنان داشته باشند و تذکّر بدهند.
  11. در مورد تذکّرات، معتقدم باید با منطق محکم و با بیان روشن، نقطه نظرات صحیح را ارائه بدهند. با تهمت‌زنی و جنجال‌آفرینی، بنده موافق نیستم؛ با تکفیر کردن و متهم کردن این و آن، بنده موافق نیستم.
  12. اعتقاد من این است که مجموعه‌ی انقلابی کشور میتوانند با منطقِ محکم وارد میدان بشوند، نقّادی کنند. نقاط ضعف را و نقاط منفی را به رخ ما مسئولین بکشانند. گاهی میشود که مسئول، متوجّه نیست چه دارد میگذرد در متن جامعه، امّا آن جوان در متن جامعه است، او میفهمد؛ آن عزم ملّی و مدیریّت جهادی که عرض کردیم در زمینه‌ی فرهنگ، این است.

وظیفه ما دقیق شدن در مطالب مطرح شده توسط ایشان است . ایشان در چند روز بعد در یادمان شهدای شرق کارون مطالبی را بیان داشتند که در کنار این مطالب ، راه گشای افسران جنگ نرم حضرت ولی عصر (ع) می باشد .

ایشان با تاکید بر روحیه جهادی که باعث سربلندی ملت در جهان است ، دو عرصه علمی و اقتصادی را برای این افسران مطرح کردند .

این تلاش، البته شکلهاى گوناگونى دارد؛ هم تلاش علمى، هم تلاش اقتصادى، هم تلاش به معناى تعاون اجتماعى میان افراد، همه لازم است؛ اما در رأس همه‌ى این تلاشها، آمادگى براى جان‌فشانى است که یک ملت را در میان ملتها سرافراز میکند. اگر در میان هر ملتى کسانى وجود نداشته باشند که آماده باشند از جان خود، از راحت خود، در راه رسیدن به آرمانها صرفِ‌نظر کنند، آن ملت به جایى نخواهد رسید.

ایشان با اشاره به عملیات های زمان 8 سال دفاع مقدس نکات مهمی را مرور کردند .

  1. حضور تمام اقشار ( حتی عشایر )
  2. فداکاری و ایثار اقشار
  3. جنگ به خاطر زمین و سرمایه های آن نبود ، بلکه جنگ بر سر دین و فرهنگ اسلامی بود . در غیر این صورت جنگ به مدت 8 سال ادامه نداشت ( جنگ های جهانی نیز کمتر از این زمان بود )
  4. شکست یک ملت آن‌وقتى اتفاق مى‌افتد که معتقد بشود که نمیتواند کارى انجام بدهد؛ این اولِ شکست هر ملتى است.
  5. جنگ تحمیلى نشان داد که یک ملت در سایه‌ى اتحاد، در سایه‌ى ایمان به خدا، در سایه‌ى حُسن‌ظن به خداى متعال و اعتقاد به صدق وعده‌ى الهى، میتواند از همه‌ى گذرگاه‌هاى دشوار عبور کند و میتواند در مقابل دشمنان بایستد و میتواند دشمن را وادار به هزیمت و عقب‌نشینى کند؛
  6. بنده فراموش نمیکنم در آن ماه‌هاى اول جنگ - در آن ماه‌هاى محنت، نبودن نیرو، نبودن امکانات، نبودن آموزش، نبودن انسجام و سازماندهى، در آن سختى همه‌جانبه‌ى مادى - جوانهاى ما با روحیه‌هاى خوب، از همین اهواز مى‌آمدند .
  7. سنگرهاى انفرادى مى‌آمدند بیرون و صد متر دویست متر جلوتر میرفتند، باز آنجا سنگر میکندند؛ تمام روز را زیر این آفتاب داغ خوزستان در سنگرها میماندند، سختى‌ها را تحمل میکردند، خود را به دشمن نزدیک میکردند؛ تا وقتى که نوبت عملیات رسید .
  8. دشمنها میخواهند ما یادمان برود؛ میخواهند قضیه‌ى دفاع مقدس از یادمان برود، فداکارى‌ها از یادمان برود، شخصیت‌هایى را که در این فداکارى‌ها نقش آفریدند یا نشناسیم یا از یاد ببریم، این‌جور میخواهند. بعضى میخواهند آن دوران را تخطئه کنند، آن آدمها را تخطئه کنند، آن جهت‌گیرى را و آن مسیر را که امام بزرگوار و حکیم و بنده‌ى بصیر الهى آن مسیر را معین کرده بود تخطئه کنند؛ براى اینکه میدانند که هر ذره‌اى و هر نقطه‌اى از این حوادث، براى ملت ایران فراموش نشدنى است و تأثیرات بزرگِ سازنده‌اى دارد.
  9. امیدوارم ان‌شاءالله همه‌ى شما مأجور باشید و همه‌ى شما ان‌شاءالله با دست پُر و همراه با تجربه‌آموزى و بصیرت و همراه با انوار معنوى الهى ان‌شاءالله از این منطقه جدا بشوید.

روحیه جهادی و ایثار ، باید در کار های امروز ما مشابه زمان جنگ باشد . باید در اقتصاد این گونه وارد شد . باید در فرهنگ این گونه وارد شد . باید در مسائل علمی این گونه وارد شد . نباید گفت که نمی شود . ما نباید با فرمول های مادی پیش برویم .

باید با روحیه جهادی و ایثار ، شرایط موجود را بررسی کرد . باید با بصیرت و تحلیل ، طرح و برنامه ریزی کرد . باید با عزمی راسخ ، کار کرد ( از جمله امر به معروف و نهی از منکر ) . نباید گفت که به ما ربطی ندارد . نباید گفت که نمی شود . ما نمی توانیم . بگذاریم به اهلش . هر کس در این نظام وظیفه ای دارد . کار ، کارِ مردمی است .

همین روحیه جهادی که در دل و جان رزمندگان اسلام در 8 سال دفاع مقدس بود ، در تمام کار های امروزی ما در عرصه های اقتصادی ، فرهنگی ، علمی و ... را با هدف رضای خدا باید داشته باشیم . این تذکری است که رهبر انقلاب با حضور خود در عید ، در کنار زائرین راهیان نور بیان داشته اند . حضور ایشان ، حضور پر معنایی است .

امام بار ها به نقش دانشجویان در عرصه های مختلف اشاره داشته اند . همان گونه که امام خمینی (ره) در آغاز نهضت خود اشاره کردند که سربازان من در گهواره اند و پس از 20-30 سال ، لشکری از جوانان با روحیه جهادی در کنار خود داشت .

مثال ایشان در رابطه با سنگر های انفرادی مشابه کار های فرهنگی که به شکل خود جوش در جامعه انجام می شود ، هست . باید تمام کار های ما در راستای هدف اصلی باشد . یعنی حفظ دین اسلام و بالا نگه داشتن پرچم آن .

باید وظیفه را شناخت و درست عمل کرد .


وَجَاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ ۚ هُوَ اجْتَبَاکُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ ۚ مِّلَّةَ أَبِیکُمْ إِبْرَاهِیمَ ۚ هُوَ سَمَّاکُمُ الْمُسْلِمِینَ مِن قَبْلُ وَفِی هَٰذَا لِیَکُونَ الرَّسُولُ شَهِیدًا عَلَیْکُمْ وَتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ ۚ فَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاکُمْ ۖ فَنِعْمَ الْمَوْلَىٰ وَنِعْمَ النَّصِیرُ [٢٢:٧٨]


من در پایان عرایضم یک نکته را به شما ملّت ایران عرض بکنم:

بدانید که واقعیّات جامعه‌ی جهانی بر طبق خواسته‌ها و نیّات آمریکا به پیش نمیرود. آنچه استکبار جهانی و دشمنان عنود ملّت ایران خواسته‌اند تحقّق پیدا کند، در عرصه‌ی گسترده‌ی جهانی تحقّق پیدا نکرده و ان‌شاءالله تحقّق هم پیدا نخواهد کرد.

با تشکر

حاجی علی خمسه


و من الله توفیق

در پناه حق

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد